Czujnik tlenku azotu w spalinach

Czujnik tlenku azotu powszechnie jest nazywany czujnikiem nox. Odpowiada za ograniczenie emisji tlenku azotu do środowiska. Czujnik nox zaczęto stosować wraz z pojawieniem się normy emisji spalin euro 5, zaś w normie emisji spalin euro4 czujnik był zastępowany dwoma czujnikami temperatury. W czujniku, nox jest rozdzielany na azot i tlen przez katalitycznie aktywna elektrodę.

Działanie i zapotrzebowanie czujnika nox

Nox czujnikiCzujnik tlenku azotu znajduje się bezpośrednio w układzie wydechowym. Spaliny silnikowe przepływają przez barierę dyfuzyjną do komory dyfuzyjnej. Czujnik nox ma dwie komory. W pierwszej komorze zawartość tlenu w spalinach utrzymuje się na poziomie 10 ppm, oczywiście przy pomocy pompy. Skład spalin w tej komorze odpowiada mieszaninie paliwowo-powietrznej. Z komory dyfuzyjnej pierwszej przemieszczają się jedynie jony tlenu, zaś niezdysocjowane tlenki azotu przenikają do drugiej komory dyfuzyjnej. W tej drugiej komorze, następuje rozkład na czysty azot i tlen. Zapotrzebowanie na te czujniki jest dość duże. Występuje prawie we wszystkich markach samochodowych na całym świecie. Nox czujniki należą do układu SCR, który ogólnie odpowiada za rozkładanie tlenków azotu. Jeżeli czujnik ulegnie uszkodzeniu, to oczywiście, znajdziemy mechanika który zdecyduje się naprawić usterkę. Koszt takiego czujnika nox waha się od kwoty 1500 złotych do 2500 tysiąca.

 Czujnik emisji tlenku azotu, ma dbać o bezpieczeństwo nasze i naszego środowiska naturalnego. Czujniki Nox mają dość duże znaczenie w samochodach z napędem benzynowym, zwłaszcza dla tych kierowców, którzy jeżdżą na słabej jakości mieszance paliwa. Oprócz monitorowania stężenia Nox, nasz czujnik potrafi również wskazać obecność tlenu w spalinach oraz występowanie węglowodorów.